Home

Onze Thema's

  • Eigendom

    Het zijn van trotse eigenaar van een familiebedrijf is een keuze. Eigenaren krijgen te maken met eigendomsstructuren, verschillende belangen, werkzame en niet-werkzame familieleden, eigendomstrategieën en familiedynamieken. Voorafgaand aan het eigenaarschap vindt schenking, vererving of een andere aandelenoverdracht plaats. Bij elke (generatie)wisseling van eigenaar komt het eigendom in een nieuwe fase terecht.

  • Opvolging

    Tegenwoordig is het steeds meer een trend om de juiste man of vrouw te kiezen met de interesse en kwaliteiten die nodig zijn om het familiebedrijf naar de volgende fase te brengen. Dit in tegenstelling tot de natuurlijke neiging een zoon of dochter te laten opvolgen. De leiding overdragen en overnemen is een proces waar familie en ondernemingsbestuur gemiddeld vijf tot tien jaar mee bezig kunnen zijn. 

  • Governance

    Familiebedrijven hebben de afgelopen jaren steeds meer onderkend dat de familie als eigenaar een sleutelrol speelt in de inrichting en werking van goed bestuur in het familiebedrijf. Na de professionalisering van het management en de professionalisering van raden van commissarissen en raden van advies worden de families zelf uitgedaagd om zich ook als eigenaren verder te professionaliseren. 

Naar alle thema's

Nieuws

Nieuwsoverzicht

Activiteiten

  • FBNed Jaarbijeenkomst

    vandaag van 15:30 tot 17:00 uur

    Bekijken
  • FBNed Connects STAK-bestuurders

    07 december - 16:00 tot 17:30 uur

    Bekijken
  • Kickstart

    28 januari 2021 - 10:00 tot 15:00 uur

    Bekijken
  • Masterclass (toekomstige) aandeelhouders

    29 januari 2021 - 09:00 tot 16:00 uur

    Bekijken
  • Inzicht in de financiën van het familiebedrijf

    05 t/m 13 februari 2021

    Bekijken
  • Kickstart

    18 februari 2021 - 10:00 tot 15:00 uur

    Bekijken
Alle activiteiten

Testimonials

  • Laatst had ik weer een zeer geslaagd rondetafelgesprek bij FBNed. We hebben een casus besproken die binnen ieder familiebedrijf voor zou kunnen komen.

    De verschillende manieren van denken en handelen van de diverse leden zorgen voor goed discussiemateriaal. Voor mij zijn vooral de bijeenkomsten voor de Next Generation groep nu relevant. Je kunt er open spreken over zaken die spelen.

    -Floris Bakker, Burg Group B.V.

  • Ik ervaar FBNed als een dynamische organisatie die haar leden interessante bedrijfsbezoeken, leerzame workshops en inspirerende themabijeenkomsten biedt.

    Persoonlijk heb ik veel profijt gehad van de My Way leiderschapscursus: daar zijn zowel het idee voor als de invulling van mijn rol als familieambassadeur ontstaan.

    -Elsowina Ruitenberg, Ruitenberg Ingredients B.V.

  • Bij FBNed kun je kennis en ervaring delen en wordt je blikveld verruimd en daarmee de kans op de juiste aanpak vergroot.

    Als familiebedrijf loop je regelmatig tegen uitdagingen aan waar andere familiebedrijven ook mee te maken hebben. De activiteiten van FBNed zoals de bedrijfsbezoeken, de opleidingen, de workshops, de internationale uitwisseling via de zusterverenigingen en de next generation bieden de gelegenheid te delen en te leren.

    -George Terberg, Terberg Group B.V.

  • FBNed biedt een goede mix van inhoud en gezelligheid. En zowel uitwisseling als verdieping.

    Naast het bieden van een netwerk waar we van elkaar kunnen leren door het uitwisselen van ervaringen, geeft FBNed ook de mogelijkheid om op gerichte onderwerpen verder te verdiepen. Dat is zowel voor de huidige familie-aandeelhouders als voor opvolgende generatie van belang.

    -Ingrid Faber, Faber Halbertsma Groep

  • Het ledenmagazine lees ik altijd met veel interesse, vooral de verhalen achter de familiebedrijven.

    Ik vind met name artikelen met de verhalen achter de familiebedrijven boeiend. Zelf woon ik in Zwitserland waardoor ik niet veel bij de Nederlandse bijeenkomsten kan zijn. Wel heb ik via FBNed contacten met het internationale FBN-i en ook met de Zwitserse verenigingen.

    -Ton Goedmakers, Vebego

  • Bij FBNed kun je als familiebedrijf je verhaal kwijt en expertise halen. Voor ons voelde het vanaf het begin als een warm bad.

    Tijdens bijeenkomsten pakt de vereniging actuele thema’s voor familiebedrijven op. Het ledenbestand is heel divers, maar de vraagstukken, uitdagingen en knelpunten die we tegenkomen zijn voor veel familiebedrijven hetzelfde. We kunnen veel van elkaar leren. En voor ons is het samen opgaan in regelgeving en politiek ook een belangrijke reden om lid te zijn.

    -Jan Westland, Westland Kaas B.V.

  • Wij zijn lid van FBNed, omdat het goed is andere familiebedrijven te leren kennen.

    En het is vooral fijn om te zien hoe mogelijke problemen in familie en bedrijf bij andere familiebedrijven worden opgelost en geadresseerd.

    -Kommer Damen, Damen Shipyards Group