U bent hier:

Vereniging Familiebedrijven Nederland uit zorgen over CSRD-rapportageverplichtingen

Wat is de mening van FBNed over bijvoorbeeld de kabinetsplannen of het openbaar aandeelhoudersregister?
Wat maakt dat beleid of wet- en regelgeving anders uitpakt voor familiebedrijven?
In hoeverre is er sprake van een gelijk speelveld voor familiebedrijven t.o.v. andere ondernemingsvormen?

Over deze en andere relevante vragen neemt FBNed regelmatig standpunten in en brengt deze onder de aandacht bij politici en beleidsmakers. HIeronder vind je onze standpunten.

15/10/2024

FBNed, de belangenbehartiger van familiebedrijven in Nederland, heeft onlangs een rondvraag gehouden onder haar leden om de grootste uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en de nieuwe CSRD-rapportageverplichtingen in kaart te brengen. Uit de resultaten blijkt dat het merendeel van de familiebedrijven zich zorgen maakt over de strenge regelgeving en de toenemende administratieve lasten die gepaard gaan met de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

Hoewel FBNed de noodzaak en doelstellingen van de CSRD volledig onderschrijft, wijzen wij op een belangrijk punt van zorg: de diversiteit in de manier waarop landen de controle op de CSRD implementeren. In Nederland leidt de verplichte inzet van accountants tot hogere kosten en zwaardere administratieve lasten in vergelijking met andere landen, wat de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven kan benadelen.

Onbedoelde lasten voor kleine bedrijven

Een ander zorgpunt is dat, hoewel kleine bedrijven officieel niet onder de rapportageplicht van de CSRD vallen, zij vaak door hun klanten worden verplicht om toch de benodigde gegevens aan te leveren. Deze bedrijven hebben vaak niet de interne structuren om deze gegevens op te stellen, waardoor ze alsnog met aanzienlijke kosten en administratieve lasten worden geconfronteerd. Het ontbreken van een officiële rapportageplicht biedt hen in de praktijk dus nauwelijks verlichting.

“Het is van groot belang dat we familiebedrijven niet overbelasten met onnodige administratieve druk, vooral als ze niet formeel onder de verplichtingen vallen,” aldus Albert Jan Thomassen, directeur van FBNed. “Ondanks de goede intenties van de regelgeving, moeten we ervoor zorgen dat de uitvoering evenredig en werkbaar blijft voor alle bedrijven, groot én klein.”

Oproep voor adviserende rol accountants

Daarnaast pleit FBNed voor een meer adviserende rol van accountants binnen het CSRD-proces. Accountants zouden, in plaats van uitsluitend te controleren en goed- of afkeuren, ook de ruimte moeten krijgen om advies te geven over hoe bedrijven hun rapportage en duurzaamheidsbeleid in het volgende boekjaar verder kunnen verbeteren, zonder dat er direct sancties worden opgelegd. Dit zou bedrijven stimuleren om stapsgewijs hun duurzaamheidsdoelen te behalen, zonder bang te zijn voor directe afkeuringen bij eerste pogingen.

Concrete oproep aan het Kabinet

FBNed doet hierbij een oproep aan het Kabinet om de volgende stappen te overwegen:

1. Versimpeling van rapportageverplichtingen: Introduceer een proportionele benadering, waarbij de omvang en middelen van bedrijven worden meegewogen, zodat familiebedrijven niet disproportioneel worden belast.
  2. Harmonisatie van Europese controles: Zorg ervoor dat er een gelijk speelveld is binnen Europa door de controle op de CSRD en de rol van accountants in verschillende landen beter op elkaar af te stemmen.
  3. Ondersteuning en advies voor bedrijven: Bied familiebedrijven specifieke ondersteuning, zoals subsidies, trainingsprogramma’s en toegankelijke tools om aan de rapportageverplichtingen te voldoen. Stimuleer bovendien een adviserende rol voor accountants, zodat bedrijven kunnen groeien in hun duurzaamheidsambities.

FBNed benadrukt dat familiebedrijven een cruciale rol spelen in de Nederlandse economie en vaak vooroplopen in duurzame bedrijfsvoering. Met een goed afgestemd beleid kunnen zij die rol blijven vervullen zonder onnodige lasten.

Over FBNed
Vereniging Familiebedrijven Nederland (FBNed) is dé belangenorganisatie voor familiebedrijven in Nederland. Wij vertegenwoordigen de stem van familiebedrijven en behartigen hun belangen op het gebied van ondernemerschap, duurzaamheid en bedrijfsopvolging. Familiebedrijven zijn de ruggengraat van de Nederlandse economie en spelen een belangrijke rol in innovatie en werkgelegenheid.

Leden