Ernstige zorgen over de voorgenomen wetswijzigingen met betrekking tot de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en de Doorschuifregeling (DSR)

29/08/2024

De ministerraad heeft op 23 augustus besloten om het wetsvoorstel ‘Bedrijfsopvolgingsfaciliteiten Belastingplan 2025’ in te dienen bij de Tweede Kamer op Prinsjesdag.

Het wetsvoorstel bevat enkele verbeteringen, zoals het verkorten van de voortzettingstermijn van 5 naar 3 jaar en enkele aanscherpingen om onbedoeld gebruik te voorkomen, zoals het tegengaan van de ‘rollator’ en ‘dubbel’ BOR. Maar, het bevat ook een desasteuze maatregel: de toegang tot de BOR/DSR beperken tot aandeelhouders met een aanmerkelijk belang (minimaal 5%). Dat zal duizenden familiebedrijven raken omdat zij meerdere familieleden hebben die nu of in de volgende generatie een belang van minder dan 5% hebben. Dat ondermijnt de continuïteit van het bedrijf en resulteert in de meeste gevallen in belastingaanslagen die dan niet te betalen zijn.

FBNed heeft Tweede Kamerleden en bewindslieden gewezen op deze problematiek en verzocht om dit niet in behandeling te nemen of op zijn minst meer tijd te nemen om samen met familiebedrijven en experts te komen tot beleid dat aansluit bij de praktijk en diversiteit van familiebedrijven. Op 4 september is er in de Tweede Kamer een debat Nationale Fiscaliteit waar de BOR/DSR op de agenda staat. Onze inbreng kun je hier lezen.