Onderzoek naar de vitaliteit van oudere familiebedrijven: Hoe blijft een familiebedrijf lang succesvol, ook vanaf de derde generatie? Lees alles over vitaliteit in dit familiebedrijvenonderzoek, uitgevoerd door het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), in samenwerking met BDO en Rabobank.
Een succesvol familiebedrijf van generatie op generatie overdragen, steeds opnieuw, honderden jaren lang: het is natuurlijk een prachtig doel. De bedrijven die erin geslaagd zijn – met inmiddels vaak al een tiende of elfde generatie aan het roer – vormen bij uitstek het erfgoed van onze economie. Deze bedrijven beschikken over bijzondere krachten. Het onderzoek van het ECFB brengt in kaart welke uitdagingen zij onderweg vaak tegenkomen, en wat zij hebben gedaan om de meest voorkomende valkuilen te vermijden. Daar kunnen andere familiebedrijven veel van leren.
Zeven tips voor een vitaal familiebedrijf
Familiebedrijven met een lange historie mogen daar trots op zijn. Juist voor oudere familiebedrijven is het belangrijk om vitaal te blijven, om niet achterop te raken bij veranderingen. Hoe doe je dat? Op basis van het onderzoek werden zeven tips geformuleerd:
- Zoek elkaar op, blijf in contact met andere (oude) familiebedrijven.
- Focus op groei, dat maakt het gemakkelijker om leden van de volgende generatie bij de onderneming te betrekken.
- Investeer in innovatie, de huidige tijd staat bol van disruptie zoals digitalisering en robotisering
- Optimaliseer uw bedrijfsmodel, borg de stevige basis en ga op zoek naar nieuwe groeikansen.
- Creëer succes in de bestuurskamer, middels een CEO van buitenaf maar mét familie in het bestuur.
- Koester uw merkwaarde, de familienaam, de oude merknaam; oude familiebedrijven hebben meer dan wie ook een authentiek verhaal te vertellen.
- Voorkom een generatiekloof, leid bestuurlijk talent uit de jonge generatie goed op, zorg ervoor dat ze alle ins en outs van de onderneming kennen – en geef hen daarna het vertrouwen.
Onderzoek
Webinar
Op 27 oktober organiseerde BDO een webinar naar aanleiding van dit onderzoek. Kijk hier het webinar terug.