Als familie sta je regelmatig – bewust en onbewust - stil bij de vraag: Waarom hebben wij als familie een familiebedrijf?
En dat leidt vaak tot vervolgvragen zoals:
Waarom willen wij een familiebedrijf blijven?
Waar staan we voor als familie en waar werken we naartoe?
Wat zijn onze waarden?
Hoe willen wij ondernemen?
Wat is de ambitie met ons familiekapitaal?
Hoe willen wij omgaan met werknemers, klanten, leveranciers en andere stakeholders?
Hoe gaan wij als eigenaren onderling met elkaar om?
Welke rol hebben wij in de (lokale) gemeenschap?
Bij al deze vragen spelen de familiewaarden een belangrijke rol. Waarden gaan over wat je belangrijk en wenselijk vindt en wat je nastreeft als groep of als individu. Je geeft er dan ook bewust of onbewust prioriteit aan bij de keuzes in je persoonlijke leven en werk. Waarden vormen het kompas van een lerende ondernemersfamilie; bij onverwachte gebeurtenissen, bij besluitvormingsprocessen en bij het nemen van de besluiten zelf.
Uit onderzoek blijkt dat familiebedrijven met sterke familiewaarden en een sterke familiecultuur beter presteren dan familiebedrijven met een minder sterk DNA (BDO, Rabobank en Erasmus Universiteit).
Als de ambities met zowel het bedrijf als het bredere familiekapitaal helder zijn én duidelijk is op basis van welke waarden de familie onderneemt, wordt het makkelijker om inzichtelijk te maken welke ontwikkelingen de familie nodig heeft om de ambities te behalen.
“Wij stellen onszelf als familie regelmatig de vraag: ‘Willen wij nog steeds een familiebedrijf zijn?’ Met inmiddels 25 certificaathouders is dit een belangrijke vraag, want we moeten er allemaal achter staan dat we gezamenlijk eigenaar zijn van ons familiebedrijf. Daarnaast is het van belang dat we het eens zijn over hoe we invulling geven aan het eigenaarschap. Daarom organiseren we sessies met als onderwerp ‘Wat voor soort familiebedrijf willen we zijn?"
Jan van Walraven, derde generatie oud-directeur Van Walraven