U bent hier:

Toekomstbestendig bedrijf

Om ervoor te zorgen dat het bedrijf toekomstbestendig is en blijft is het van belang om de legacy of het erfgoed, zoals het familiebedrijf en het familiekapitaal vaak wordt gezien, goed vorm te geven. Sterke tradities voortzetten en combineren met een goede invulling van onderwerpen als innovatie, duurzaamheid, werkgeverschap en branding. Daarnaast is actief ondernemerschap een voorwaarde voor continuïteit. 

  • Hoe zorg je als familie dat ondernemerschap goed is geborgd en blijvend wordt gestimuleerd?
  • Hoe blijf je innovatief in een steeds veranderende markt?
  • Hoe wordt de juiste groei gerealiseerd?
  • Hoe wordt duurzaamheid goed geïntegreerd in de bedrijfsvoering?
  • Hoe blijf je een aantrekkelijke werkgever?
  • Wordt voldoende benadrukt dat je een familiebedrijf bent?
  • En hoe vergroot je de maatschappelijke bijdrage van jullie familiebedrijf?

Brede welvaart

Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving gaat Brede welvaart in essentie over het welzijn van mensen. Het is een maatstaf voor alles dat mensen van waarde vinden. Naast materiële welvaart gaat het ook om zaken als gezondheid, onderwijs, milieu en leefomgeving, sociale cohesie, persoonlijke ontplooiing en (on)veiligheid.

Familiebedrijven zijn van grote invloed op de maatschappij en daarmee op de Brede welvaartcreatie. Thema’s als duurzaamheid, impact en filantropie vallen hier onder.

Maatschappelijke impact van familiebedrijven

Familiebedrijven richten zich op continuïteit, duurzame groei, het behouden van familiewaarden over generaties heen, lokale sociale inbedding en (lokale) maatschappelijke impact. ‘Familiebedrijven zijn van nature duurzaam’.

Duurzaamheid als maatschappelijk focusgebied gaat over de aandacht – en vooral de positieve impact en ontwikkeling – op mens en milieu. De Sustainable Development Goals (SDG’s) geven hier goed richting aan en kunnen keuzes verduidelijken. SDG’s zijn werelddoelen voor duurzame ontwikkeling. Een einde aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. Dat is de kern van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen. Ze bieden een kader om bedrijven en instanties te helpen richting te geven aan hun duurzaamheidsbeleid. Lees hier meer over de SDG’s.

Binnen FBNed geven we op verschillende manier aandacht aan het duurzaamheidsvraagstuk. Onder andere door onze leden up-to-date te houden over ontwikkelingen zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vanuit de EU.

Bij het maken van impact gaat het om het vinden van de balans tussen het creëren van financiële waarde en sociale waarde, waarbij sociale waarde de impact op mens & milieu omvat. Bedrijven die zich meer en meer bezighouden met duurzaamheid en daarmee meer sociale waarde creëren schuiven op naar links. Ook is er ondernemingsvorm die impact maken als primair doel heeft: de sociale onderneming.

In hoeverre de impact die de onderneming maakt positief dan wel negatief is, wordt voor een groot deel bepaald door directie en eigenaren. Doordat eigendom en aansturing van het bedrijf bij familiebedrijven met elkaar verweven zijn, kunnen heldere keuzes gemaakt worden die gericht zijn op het maken van zoveel mogelijk positieve impact, op de lange termijn. Het MVO-beleid wordt in belangrijke mate bepaald door directie en eigenaren: de aandeelhouders, de familie.

Van nature hebben familiebedrijven veel oog voor de menselijke factor. De loyaliteit naar medewerkers en andersom van medewerkers naar het bedrijf uit zich in langdurige dienstverbanden. Veel familiebedrijven zijn sociaal betrokken bij hun omgeving, bijvoorbeeld door het sponsoren van lokale (sport)verenigingen en het financieel ondersteunen van goede doelen. 

Impact maken met vermogen

Naast via familiebedrijf impact maken kan ook impact gemaakt worden met het vermogen. Hierbij kun je denken aan duurzaam beleggen, maar ook aan impact investeren in sociale ondernemers en impact fondsen, en aan donaties geven aan goede doelen. Dit laatste kan via een stichting die vanuit het bedrijf of vanuit de familie wordt bedreven. Vaak zien we hier combinaties van. In veel familiebedrijven worden medewerkers ingezet voor vrijwilligerswerk, waarbij regelmatig ook familieleden aansluiten. Afhankelijk van hoe dicht de filantropische activiteiten staan bij het bedrijf telt de stem van medewerkers mee in de keuze waaraan het bedrijf doneert. Regelmatig hebben medewerkers zitting in het bestuur van een bedrijfsstichting, waarin ze samen met familieleden en soms ook externe bestuurders meebeslissen over het beleid en de uitvoering van de filantropische activiteiten. Filantropie versterkt de familiebinding, biedt de volgende generatie een kans om betrokken te raken en bevordert gesprekken over familiewaarden. Ook voor medewerkers heeft het een verbindende en trotsverhogende functie. 

Lees meer over maatschappelijke impact maken en hoe onze leden dit doen (voor FBNed-leden)

Evenementen

Opleidingen

  • Succesvolle niet-familie directeuren

    Niet-familie directeuren krijgen tijdens deze opleiding inzicht in hoe ondernemende families denken, wat de impact van de familie op de onderneming is en hoe de dynamieken tussen familie en onderneming werken. De ervaring leert dat het voor niet-familie directeuren niet altijd makkelijk is om - naast de verantwoordelijkheid en het goed vervullen van de directiefunctie - ook goed om te gaan met de dynamiek van de aandeelhouders en de betrokken familieleden. Dat maakt de rol voor de persoon zelf en voor anderen niet altijd even duidelijk.

  • Masterclass Niet-familiemanagers in het familiebedrijf

    Als niet-familiemanager in een familiebedrijf werk je vaak samen met familieleden die eigenaar zijn van het bedrijf. Maar ook als je geen familieleden als directe collega hebt, kunnen dynamieken van betrokken familieleden invloed hebben. Hier goed mee omgaan is niet altijd makkelijk.

Naar alle opleidingen

Artikelen

Leden