Duurzaamheid en Filantropie
‘Familiebedrijven zijn van nature duurzaam’: zij richten zich op de lange termijn, hebben oog voor hun omgeving en hebben continuïteit als kerndoelstelling. Duurzaamheid als maatschappelijk focusgebied gaat over de aandacht – en vooral de positieve impact en ontwikkeling – op mens en milieu. De Sustainable Development Goals (SDG’s) geven hier goed richting aan en kunnen keuzes verduidelijken.
SDG’s zijn werelddoelen voor duurzame ontwikkeling. Een einde aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. Dat is de kern van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen. Ze bieden een kader om bedrijven en instanties te helpen richting te geven aan hun duurzaamheidsbeleid. Lees hier meer over de SDG’s.
Binnen FBNed vindt onder de noemer ‘SDG’s in de praktijk’ uitwisseling van kennis en ervaringen op duurzaamheidsgebied plaats. Dit doen we door middel van bijeenkomsten, interviews en webinars.
FBN helpt haar leden te verduurzamen en impact te maken
FBNed is aangesloten bij FBN, Family Business Network, een wereldwijde federatie van verenigingen van familiebedrijven in meer dan 65 landen. Ruim 4.000 familiebedrijven zijn onderdeel van FBN. Er is een sterke focus op duurzaamheid binnen FBN. FBN is een aantal jaar geleden met het Polaris initiatief gestart, dat staat voor ‘Family Businesses as a Force for Good’. Ook is FBN een samenwerking met UNCTAD gestart: ‘Family Business for Sustainable Development’ met als doel het ontwikkelen van platforms, tools en trainingen om duurzaamheid bij familiebedrijven te bevorderen. FBN & UNCTAD hebben sustainability indicatoren ontwikkeld die gelinkt zijn aan de Sustainable Development Goals (SDG’s). Deze zijn afgestemd op familiebedrijven. De leden van FBN kunnen via deze indicatoren hun duurzaamheid toetsen en verbeteren.
Lees meer over impact en duurzaamheid bij FBNed-leden.
Filantropie
Voor veel familiebedrijven is filantropie een onderwerp van belang. Zowel bezien vanuit de familie als vanuit het bedrijf. Veelal komen beide samen in de activiteiten rondom ‘goed doen’. In veel familiebedrijven worden medewerkers ingezet voor vrijwilligerswerk, waarbij regelmatig ook familieleden aansluiten. Afhankelijk van hoe dicht de filantropische activiteiten staan bij het bedrijf telt de stem van medewerkers mee in de keuze waaraan het bedrijf doneert. Regelmatig hebben medewerkers zitting in het bestuur van een bedrijfsstichting, waarin ze samen met familieleden en soms ook externe bestuurders meebeslissen over het beleid en de uitvoering van de filantropische activiteiten.
‘Filantropie verbindt de familie’ horen we vaak van familieleden. Het is een onderwerp waar gemakkelijk de volgende generatie aanhaakt en waar het gesprek over familiewaarden en -visie gevoerd wordt. Via filantropie ervaart de familie hoe de familiewaarden in de praktijk worden gebracht. Het geeft de volgende generatie de mogelijkheid betrokken te raken bij het familiebedrijf, dan wel bij het familievermogen. Dit heeft een positieve invloed op de continuïteit van de familie en het bedrijf.
Ook voor medewerkers heeft filantropie een verbindende rol. Het vergroot hun trots voor het familiebedrijf. Veel familiebedrijven bieden hun medewerkers de mogelijkheid om tijd in te zetten voor vrijwilligerswerk, en vaak kan personeel projecten aandragen waarvoor financiële of immateriële steun nodig is.
Filantropie stimuleert de verbinding tussen familieleden onderling, tussen medewerkers en het bedrijf, maar ook tussen medewerkers en de familieleden. Het is een van de manieren waarop een familie ‘impact’ kan maken met haar vermogen. Dit kan ook door duurzaam te beleggen en door te investeren in organisaties die een sociaal doel voorop stellen: impact investeren. Conscious capital is een term die refereert aan het bewust inzetten van vermogen.